Recenze PragueOut.cz :
Klasicky vzdělaný skladatel Milan Steigerwald a nejlepší česká
hardcoreová zpěvačka Pavla Forest nejsou jen základem společné domácnosti a neortodoxní skupiny King Size. Jejich rocková opera Antigona jim rostla několik let pod rukama až do rozměrů, které zasáhly primátora Pavla Béma, naši rockovou špičku, sólisty Národního divadla i světovou sopranistku. Antigona se už letmo dotkla dokonce Dálného východu, Berlína či Metropolitní opery – a to opera v tento okamžik žije především v koncertní podobě; na divadelní nastudování teprve čeká.
První projekt svého druhu u nás prostě od začátku zaujal a strhnul. Autorům se pro něj postupně podařilo nadchnout Lenku Dusilovou (ta však nakonec musela své angažmá zrušit kvůli dlouhodobému pobytu v USA), Honzu Toužimského (zpěvák Arakainu), Martina Zellera (leader Cocotte Minute), Jirku Aziho Švece (frontman skupiny Temperamento), Viktora Dyka (zpěvák kultovní skupiny Dorota B.B., v současnosti sólista divadla Ta Fantastica a jeden z úspěšných hlasů na soundtracích Snowboarďáci a Rock podvraťáků). „Zakládající“ soubor pod vedením dua Steigerwald – Forest doplňují ještě zpěváci Kristýna Kudrnáčová, Daniela Langerová, Žántí, Petr Opava, Jan Macků, Miloš Kočí, Sbor pražských rockerů a doprovodná kapela ve složení Pavel Marcel, Jan Peš (kytary), Richard Scheufler (basové kytary), Richard Scheufler jr. (bicí, perkuse), Roman Lomtadze (bicí, perkuse, ethno nástroje), Vojtěch Kudrnáč (perkuse, ethno nástroje) Pro Antigonu se rozhodly i dvě operní divy – Lívia Vénosová a tahák světových pódií Eva Urbanová. Na přípravě prvního veřejného koncertního představení písní z této opery v prosinci 2006 spolupracovalo i pražské Národní divadlo.
Opera ještě nebyla „klasicky“ nastudována a už mají její autoři i několik zájemců ze všech koutů světa – mj. z Berlína, z Bangkoku či z Japonska. Mezi zkouškami absolovoval soubor už dvě koncertní představení – předpremiéru v červnu 2006 v pražském Obecním domě, kde definitivně dostal na svou stranu primátora hl. m. Prahy Pavla Béma; ten Antigoně udělil záštitu a hl. m. Praha se stala partnerem projektu. První oficiální koncertní premiéru měla Antigona 20. prosince 2006 v pražském Kongresovém centru, která končila skandováním publika vestoje a tisícovými předobjednávkami na další vstupenky v českých prodejních sítích. I proto se rozhodli tvůrci pro další dvě koncertní představení, která se uskutečnila 15. a 16. května 2007 opět v pražském Kongresovém centru v nové, zdokonalené podobě - v nové režijní koncepci a s novými texty. Představení se hrají nadále v pražském divadle v Dlouhé. K dostání je též DvojCD s výpravným bookletem ve výrazném výtvarném zpracování Lindy Faitové obsahující i kompletní libreto díla. Audio 2CD je doplněno videostopami s videoklipy, krátkým dokumentem a fotogalerií.
Příběh vystupující z hlubin tajemného starověku s sebou přináší dvě základní dějové linie - téma generační vzpoury a téma lásky doslova až za hrob. V bratrovražedném souboji se vzájemně zabijí dva bratří, následníci trůnu. Této situace využije Kreón, jejich strýc, aby uchvátil moc a sám se zmocnil vlády. V atmosféře strachu a počínající hrůzovlády se mu postaví Antigona. Vzepře se nesmyslným příkazům i rodové tradici, odmítne roli poslušné ženy a manželky, odhodlaně a vzdorně hájí své právo na svobodné rozhodování o sobě samé a o svých činech. Jako silná a charismatická osobnost strhne na svoji stranu i syna Kreóna, Haimóna, který se do ní zamiloval a spolu s ní raději volí boj a smrt
, než potupu porážky a život v ubíjející nesvobodě. Ovšem ani Kreón nevychází z příběhu jako absolutní vítěz, prosadil a udržel sice svou moc, ale zůstává opuštěný a sám. Jeho vláda se hroutí a říše rozpadá, duch vzpoury je silnější než staré tradice.
Antické drama, které je základem této synopse, vychází z obecně známých, archetypálních příběhů a motivů. Postavy ztělesňují typologické charakteristiky, které jsou rámcem pro jistou motivickou, dějovou volnost a odlišnost od tradičních divadelních interpretací. Postavy a situace jsou půdorysem pro nadčasové sdělení, které je smyslem díla, důvodem jeho vzniku a cestou k divákovu porozumění a souznění.
Libreto je rozděleno na tři dějství. První zobrazuje vývoj událostí počínaje bojem mezi Oidipovými syny Eteoklem a Polyneikem o moc v Thébách a končí Kreóntovým verdiktem o zákazu pohřbít "cizáka" Polyneika. Druhé začíná Antigoninou vzpourou proti tomuto verdiktu, jejím rozhodnutím neuposlechnout Kreónta, nerespektovat jej v samozvané roli vladaře. Končí pak odhalením jejího činu - pohřbení Polyneika. Třetí dějství zahrnuje soud nad Antigonou, její trest a jeho důsledky.
Ochutnávka :
Autoři :
Milan Steigerwald
Pavla Forest
Irena Žantovská
Petr Žantovský
Obsazení :
Eva Urbanová
Lívia Vénosová
Tomáš Hájíček ( Krucipüsk )
Viktor Dyk
Marka Rybin ( Gaia Mesiah )
Jan Toužimský ( Arakain )
Jan Macků ( Dymytry )
Pavla Forest ( King Size )
Petr Opava
Kristýna Kudrnáčová ( Chocolate Jezus )
Daniela Langerová
Jiří Švec ( Temperamento )
Martin Zeller ( Cocotte minute )
Žantí ( Matahari )
Hudební doprovod :
Martinů Quartet
Milan Steigerwald - keyboards ( King Size )
Peter Boška - guitar ( Mindway, King Size )
Jakub Homola - guitar, ingeneering ( Chameleon, King Size )
Pavel Marcel - guitar
Richard Scheufler - bassguitars ( King Size, Pražský výběr )
Roman Lomtadze - drums, percussions ( Čechomor, King Size )
Richard Scheufler jr.
Odkazy :
Oficiální stránky
MySpace
Last.fm
Řekla bych, že u nás něco naprosto nevídaného. Dolonce jsem tam dokopala i rodiče a též se jim to moc líbilo. Hudba dobrý, choreografie výtečná, kostýmy vysoce originální, skvělá show... Nemám, co bych vytkla :_) Jen možná, že jsem se trošku ztrácela v ději, ale to byla čistě má chyba. Koukněte na ukázku, ta prozradí nejvíc, i ty další, co jsou na youtube k nalezení :_) Jinak stránky jsou velice dobře udělané, takže ty též doporučuji.