Ulf Söderberg
"He relates stories about the inexorable and destructive power of Time, mankind’s futile attempts of resistance, and the sunken cities, fallen towers, and overgrown ruins that this has resulted in. Dark eerie soundscapes and ritualistic drums are combined with his own field recordings from places like Cairo, Iceland, and gloomy Nordic forests."
Naprostá většina lidí o tomhle skladateli pravděpodobně nikdy neslyšela. Popravdě, když jsem na něj kdysi dávno narazil já, jeho jméno mi bylo také cizí. Přesto jsem však po prvním poslechu jednoho z jeho alb zůstal úplně ohromený. Tahle hudba byla přesně to, po čem jsem vždycky pátral. Ještě dlouhé roky jsem pak někde hledal podobnou hudbu, ale nikdo jiný ještě nedokázal vytvořit něco, co by se jeho mystickému géniovi byť jen vzdáleně podobalo...
Informací o tomto tajemném člověku, klidně se pohupujícím na temných vodách ambientní hudby je pomálu. Internetové stránky jeho projektu Sephiroth osobní údaje postrádají, stejně tak mlčí i oficiální stránky vydavatelství Cold Meat Industry, jediné co o něm víme s jistotou, že pochází odněkud ze Švédska.
Ulfova dráha se započala někdy v roce 1995, kdy světlo světa spatřilo první z celkové řady pěti děl s názven Nattljus. Pod názvem skladatelovým následovaly dvě díla - Tidvatten (1998) a Vindarnass Hus (2003). Söderbergův hudební projekt s mystickým názvem Sephiroth skrývá další desky - Cathedron (1999) a Draconian Poetry (2005).
Hudební motivy, jejichž melodie po puštění jednotlivých desek začnou znít v posluchačových uších se velice obtížně popisují. Někteří se je pokoušejí definovat s využitím některého z nepřeberného množství minoritních hudebních stylů - "Dark ambient", "Industrial", "Tribal" i jiných, ale jelikož Ulf Söderberg nemá téměř žádnou analogii je bezpředmětné jej někam řadit. V podstatě se jedná o mix zvukových pasáží sesbíraných z celého světa na některých z jeho cest - od zpěvů žhavé Afriky, přes melancholické ozvěny mlhavých severských lesů, mocných chorálů rozlehajících mezi stěnami prastarých chrámů, až po vybuchující gejzíry Islandu. To vše je propojeno a podtrženo někdy jemnými, melancholickými melodiemi, jindy živými, téměř hypnotickými bubnovacími tribalovými pasážemi.
Je těžké popsat, co člověk při poslechu jeho hudby zažívá. Začíná vnímat svět kolem sebe jiným způsobem, všechno se zdá mít nesmírnou hloubku a smysl, stejně jako mají nesmírnou hloubku i jeho skladby. Mnohdy jsou emoce zažité při pečlivém poslechu téměř nepopsatelné a neopakovatelné. Jako bychom pod jeho vedením nahlédli za těžký zaprášený závěs, a pustili do chladných pokojů našich životů trochu mystického svitu. Skoro jak kdybysme vyhlédli z okna někam do zapadajícím sluncem ozářené krajiny, kde vše má svůj řád a místo.
A přesně v tom tkví genialita jeho skladeb. Těžko lze popsat slovy něco, pro co slova neexistují. Hudba je mnohem dokonalejším a univerzálnějším jazykem. Proto bychom ji měli využívat k zaznamenání toho, co je slovy nepostižitelné. Stejně jako to dělali všichni velicí skladatelé. A stejně jako to dělá i Ulf Söderberg...
DISKOGRAFIE:
Nattljus (1995)
Tidvatten (1998)
Vindarnass Hus (2003)
Projekt Sephiroth:
Cathedron (1999)
Draconian Poetry (2005)
ODKAZY:
YOUTUBE: