Na první pohled se může zdát, že po rozpadu zvučných EMPEROR se hudební solitér Vegard Sverre Tveitan, známější spíše pod uměleckým pseudonymem Ihsahn, odmlčel z tvrděrockové scény. Opak je pravdou. Ačkoliv projekty, na kterých se v poslední době podílel se svojí chotí Ihriel (STAR OF ASH, PECCATUM) balancovaly na pomezí avantgardy a alternativního popu a celkově působily velmi odlehčeným, chtělo by se říci až subtilním dojmem, na extrémní metal rozhodně nezanevřel. Na pozadí Ihsahn nerušeně v teple domova několik let připravoval svoji sólovou desku. Nutno podotknout, že tentokrát máme co dočinění z prvojakostním metalem, z něhož dokonce čiší stará dobrá black metalová škola z dob poslední tvorby EMPEROR.
Dá se říci, že díky kolekci "The Adversary" si Ihsahn splatil svůj dluh vůči tvrděrockové scéně a jednoznačně dal na frak metalové konkurenci. Nad genialitou tvůrčího potenciálu Ihsahna lze jen strnule stát s vyvalenýma očima. Takových hudebníků na světě pobíhá opravdu jen malá hrstka a ne každému se podaří vzdorovat času s takovou jiskrou a grácií. Ihsahn si totiž svoji sólovku zkomponoval a nahrál (jak se patří) zcela svépomocí a dokonce i ve vlastním studiu Symphonique. Pouze s bicími mu pomohl osvědčený studiový bubeník Asgeir Mickelson, známý ze spolupráce s takovými esy žánru jako BORKNAGAR, VINTERSORG či SPIRAL ARCHITECT.
Hned po prvních sekundách úvodní "Invocation" zaregistrujeme typický Ihsahnův hudební rukopis. Překvapil mě tak radikální návrat k extrémnímu metalu. Nejvíce na povrch vyvstaly reminiscence geniálního CD "Prometheus" od EMPEROR. Ta podobnost není náhodná, neboť i poslední album EMPEROR Ihsahn kompletně zkomponoval. Na druhou stranu podobnost s black metalovou minulostí nelze brát absolutně, neboť pokud byl EMPEROR svazován žánrovými mantinely, tak v případě "The Adversary" získal Ihsahn absolutní tvůrčí svobodu. Black metal emperorovského typu tvoří jen jednu z mnoha ingrediencí toho pestrého hudebního pokrmu nejvyššího kuchařského cechu a je cítit rozličným aroma. Nejlépe bych tento projekt charakterizoval jako exkurzi bývalého black metalového interpreta na pole čistého progresivního metalu. Ovšem pro milovníky tradičních progmetalových spolků může Ihsahn působit poněkud vznětlivě temperamentním dojmem. Především díky disharmonickým postupům a košatým stylovým zvratům. Nikdy nevíte co vás čeká. Spíše bych hovořil o metalové avantgardě, neboť v tomto stylu je dovoleno opravdu vše. Nikoho pak nepřekvapí, že po black metalovém infernu následuje rock/popový ploužák nebo nefalšovaný heavy metal
Pokud bych měl vyjmenovat deset nejvýznamnějších osobností metalové historie, norský umělec Ihsahn (vlastním jménem Vegard Sverre Tveitan) by ve výčtu nesměl chybět. Ačkoliv pro někoho se může jednat "pouze" o blackmetalovou ikonu pevně spjatou s jeho bývalou domovinou EMPEROR, na své druhé sólovce prezentuje natolik vyhraněný materiál, že by mohl udávat vůdčí tón metalové hudbě obecně. Ba co více, z CD "angL" sálá tak příjemné rockové charisma, že přetěžko uvěřit, že tento sympatický pán měl kdysi co do činění s extrémní metalovou scénou toho nejsyrovějšího zrna
(Info z Abyss)
styl:Extreme Progressive Metal
textová témata:Indvidualism, Struggles
stát:Norway (Notodden)
založeno:2005
status:Active
Current line-up:
Ihsahn (Vegard Sverre Tveitan) - Vocals, Guitar, Bass, Keyboards (Emperor, Zyklon-B (Nor), Peccatum, Thou Shalt Suffer, Wongraven, Ildjarn, Embryonic, Hardingrock)
Lars Koppang Norberg- Bass (on "angL") (Anesthesia (Nor), Spiral Architect)
Asgeir Mickelson - Drums (Borknagar, Code, Enslavement of Beauty, Lunaris, Scariot, Spiral Architect, Thornbound, Vintersorg)
Discography:
The Adversary Full-length, 2006
angL Full-length, 2008
After Full-length, 2010
ukázka:
http://www.myspace.com/ihsahnmusic
Last.fm
Ofic. stránka
http://www.youtube.com/watch?v=NOK6Dw98 ... re=related -krásna skladba.