od Antyychtyn » 14. leden 2018, 19:31
Rád bych k tématu loudness war napsal vlastní názor, ikdyž se tu o tom diskutovalo naposledy v unoru 2014.....
Dlouho jsem bloumal proč se na CD aplikuje tak otřesná kvalita a důvod je jeden zásadní. Účel je ořezat dynamiku právě z toho důvodu, aby tam nebyly hlasitostní skoky mezi hlasitými a tichými pasážemi. Důvod je jednoznačný. Vydavatelé velmi dobře vědí, na čem dnes většina lidí poslouchá muziku a za jakých okolností. Jsou to mp3 přehrávače a telefony a s tim spojený poslech hudby v rušných ulicích, dopravních prostředcích apod, kde by dynamická nahrávka s tichými pasážemi přes hluk okolního prostředí naprosto zanikala. Nahrávka okleštěná o dynamiku, tím frekvenčně ořezaná zvyšuje hlasitost nahrávky a tím současně vyrovnává hlasitost, tzn tiché a hlasité pasáže ucelí do jedné hlasitostní hladiny, kde pak původně tiché i hlasité pasáže hrají stejně nahlas a takový cestovní posluchač nemusí neustále zvyšovat a snižovat volume na základě potřeby a to je hlavní záměr vydavatelů, tedy přizpůsobit nahrávku posluchačům, kteří hudbu neposlouchají doma na hifi aparatuře, ale v hlasitém prostředí. Tato sorta posluchačů naprosto jasně převažuje a těm se vydavatele přizpůsobují, hifi menšina pro ně není podstatná. Samozřejmě pak dojde k tomu, že hifista či chcete li odvážný výraz audiofil si koupi takto mastrované CD a po vložení do hifi mechaniky je přeřvanou a frekvenčně ořezanou nahrávkou naprosto otřesen a znechucen.
Trend dosáhl takové zvrácenosti, kdy je dnes naprosto běžné, že mnohé nahrávky jsou tak zmrzačené, že u mnohých skladeb dynamický rozsah nepřesahuje 3db, což už opravdu s posluchatelným zážitkem nemá nic společného. Spousty takových lidí, co by si CD ještě byli ochotni v dnešní internetové době koupit, to od koupi definitivně a pochopitelně odradí. Pak zbývá už jen případná koupě vinylu, nebo vydavatelům a interpretům nevonící pirátský vinyl rip, přestože samotné CD médium je určeno taktéž pro domáci hifi poslech a v mnohém vinyl kvalitativně převyšuje.
Proč se tedy na CD aplikuje tak otřesný zvukový mastering? Protože vydavatel ví, že většina posluchačů si buď CD koupí a beztak ho hned naládují v mp3 do mobilu na cesty a opět by jim byla dynamická nahrávka překážkou, anebo si to v mp3 rovnou stáhnou z netu, kam to někdo z daného CD nahodí. Čili většina posluchačů bude mít tak jako tak v mobilu nahrávku z CD. A to je právě ten hlavní důvod, proč se to przní, z CD to jde rovnou do mp3 na hlučné cesty. Na menšinu tzv "hifistu" či audiofilů vydavatelé nemají ohled, respektive je alternativně nutí si zbytečně pořizovat gramofon a LP desky, kde zvuk zmrzačen takovým masteringem není..
Jsem přesvedčen, že by tu bylo celkem jednoduché řešení. Tím by bylo vydat na CD kvalitní nahrávku pro hifisty se solidním masteringem určeným pro domácí poslech, aby kupec CD dostal za svoje peníze zaslouženou kvalitu. Pro cestovní mp3 posluchače by se nahrávka vydala s rozdílným masteringem vyhovujícím těmto účelům (s velikou kompresí a s nízkým dynamickým rozsahem) ke stažení za poplatek s výrazným označením, že se jedná o jiný mastering určený pro mobily. než je na CD. !!Toto označení by bylo naprosto povinné a podstatné!! V případě internetové distribuce v kvalitě "flac" pro hifisty by samozřejmě mastering byl stejný jako na fyzickém CD. Distribuci za poplatek v mp3 i flacu s označením pro audiofily dnes samozřejmě interpreti nabízejí, ale je to spíšee výsměch, jelikož mp3 verze i flac verze je v drtivé většině případů nabízena s totožným masteringem, což znamená, že hifista si sice za vyšší poplatek stáhne flac s vyšším datovým tokem, ale vinou stejného masteringu jako u mp3 dostane stejně frekvenčně ořezanou nahrávku bez dynamiky jako v případě té mp3, takže to postrádá jakýkoliv smysl (snad jen ten, že vydavatel či interpret za stejně nekvalitní flac vybere vyšší částku, čehož si je dobře vědom).
Řešení dvou rozdílných masteringů by bylo tím nejlepším řešením, ale již jsem zaslechl u některých českých kapel důvody, že dva masteringy jsou dva drahé honoráře pro zvukaře, což jsou vysoké náklady. Nesouhlasim s timto tvrzením, a to z důvodu, jelikož v tomto případě by stačil "pouze jeden" kvalitní hifi mastering od mistra zvukaře... Z něj vytvořit přeřvanou "zmrzačenou" nahrávku ve stylu loudness war s okleštěnou dynamikou a ořezanými frekvencemi lze pak pouhým natažením hlasitosti v obyčejném audio editoru bez profesionálního masteringového zvukaře. Kdo nevěří, může si to sám vyzkoušet. Nahoďte si hifi nahrávku s vysokým DR třeba 12 db třeba do programu audacity a postupně v editoru zvyšujte pouhou hlasitost nahrávky, takto změněné nahrávky následně ukládejte do nových zvukových souborů a pak porovnávejte spektrum frekvencí a dynamický rozsah nových verzí s původní nahrávkou. Se zvýšením hlasitosti se nahrávka frekvenčně ořezává a zároveň snižuje dynamický rozsah a dosáhnete úplně stejného výsledku jako v případě těch loudness war okleštěných paskvilů. Toto řešení s dvěma rozdílnými masteringy by vyřesilo věčný problém mp3kařů vyžadujících loudness war a hifistů odsuzujicich loudness war. Stačilo by chtít...